Wednesday, August 17, 2011

Little Lily~


Aku ada satu cerita yang sering aku ceritakan pada adik-adik disetiap program yang pernah aku hadiri~

Kisah seorang anak kecil~
Dan sekuntum bunga lily~

Di sebuah Bandar, ada seorang anak gadis kecil yang sangat ceria. Hidupnya penuh semangat. Berusaha semampu yang boleh. Walaupun dirinya kurang pandai dalam pelajaran, tetapi bahkan dia tetap berusaha memberi yang terbaik dalam hidupnya. Tiada istilah berputus asa dalam diri gadis kecil itu.

Hinggalah satu hari, gadis kecil itu muram sekali. Entah apa yang bermain dihatinya. Cerianya hilang.Senyum nya tidak terlukis. Hanya kesedihan yang jelas tergambar di wajah gadis kecil itu.

Lalu gadis kecil itu pulang kerumah. Sampainya dirumah gadis kecil itu disambut ibunya dengan gembira. Tetapi bahkan gadis kecil itu suram. Lantas memeluk ibunya dan menangis.

“Ibu, kenapa adik tak pandai? Kenapa adik dah berusaha sehabis mampu tetapi adik tidak boleh menjadi pandai macam orang lain? Kenapa ibu? Adik nak masuk Universiti” Esak gadis kecil itu dalam pelukan ibunya.

Ibu tersenyum.

Ternyata itu persoalan yang sedang bermain di hati gadis kecil itu.

Lantas si ibu membelai halus rambut gadis kecil itu. Seketika berkata~

“Adik, Kenapa cakap macam ni sayang?”

Gadis kecil itu hanya menangis.

“Adik pernah tengok bunga lily? Bunga yang tumbuh di tepi longkang rumah kita?” Sambung si ibu.

Gadis kecil itu meleraikan pelukannya. Ditatap wajah ibunya dalam-dalam. Seketika dia mengeleng.

“Adik nak tahu, Bunga lily adalah bunga yang tabah. Walaupun hanya tumbuh ditepi-tepi jalan, tidak disedari oleh orang disekelilingnya, bunga lily tetap memberikan keindahannya setiap pagi, setiap hari. Tidak pernah jemu, tidak pernah bosan. Tetap mekar dari fajar hingga terbenam matahari. Jadi, adik kenalah contohi bunga lily. Adik kena kuat. Tabah. Macam lily. Kalau bunga lily boleh beri keindahan setiap hari, Sayang ibu ni pasti boleh. Jangan berputus asa tau”

Senyum si ibu~

Si adik tersenyum. Lantas memeluk erat ibunya.

Pasti, dia akan mencontohi lily. Pasti.
Memberikan yang terbaik setiap hari.

Life itself, not like examination. When ur answer is wrong, u failed. When ur answer is right, u pass. It’s not like that. Live always have a choice. If u chooses to study, that’s the right answer. If u chooses to work, it’s also the right answer. U may wrong today, but u may right another day.

Just don’t give up~
Try your best, do ur best~
Everyday.

Insya Allah :)

Dan jika ditanya bunga apa kesukaan ku~
Lantas aku menjawab~
"lily~"

No comments:

Post a Comment